sobota 2. ledna 2016

Když sám autor nedodržuje pravidla

Anotace:
Twylla je výjimečná dívka – je dokonalou zbraní – zabíjí pouhým dotykem. Změní Twylla svůj předurčený osud?
Twylla je dívka vyvolená bohy. Je zosobněním božské dcery a jako taková je zaslíbená princi. Za svoji výjimečnost ale draze platí: každý měsíc musí pozřít jed, a přinést tak důkaz o svém božském postavení. Její dotyk je však pro obyčejného člověka smrtící.
Twylla proto není běžným členem královského dvora. Je královninou popravčí. Každý měsíc navštěvuje vězení a přikládá své ruce na ty, kteří jsou odsouzeni k smrti.
Žije osaměle a izolovaně. Když ale nastoupí nový strážce, vše se změní. Spustí se kolotoč dvorských intrik, úkladů a vražd...
Dokáže si dívka správně zvolit mezi královským snoubencem a přitažlivým, ale obyčejným smrtelníkem? Rozhodne se pro povinnost, nebo pro lásku.
„Jsem dokonalá zbraň. Můj dotyk je smrtící.“

Název: Smrtící dotyk
Název v originále: The Sin Eater's Daughter
Autor: Melinda Salisbury
Série: Vyvolená bohy
Díl: 1.
Počet stran: 254
Datum vydání: 2015, Fragment


Příběh začal pozvolna a chvíli trvalo, než dokázal zaujmout. Nápad v tom ale byl a opravdu dobrý, jen nejspíš částečně nevyužitý. Trochu mě mrzelo, jak se všechno asi v polovině knihy obrátilo. Od začátku jsem se pohybovala v jasně daných pravidlech dané autorkou, a ať mi připadaly jakkoliv podivné, brala jsem je jako součást tohoto světa. Jenže pak se to všechno změnilo a mě všechno, co se do té doby stalo, přišlo úplně zbytečné. Na hlavní hrdinku to házelo špatné světlo.
Od začátku jsem se s ní nějak nedokázala ztotožnit. Ne, že bych k tomu neměla dost podnětů, to mě zase nechápejte špatně, tahle postava si budovala charakter na každé stránce. Ale jednoduše jsem s ní nesouhlasila téměř v ničem. Na jednu stranu se dalo její chování pochopit, kdo ví, jestli bych se na jejím místě nezachovala stejně (i když o tom vážně pochybuji), ale kam se poděla její bojovnost? Nebo ji snad nikdy neměla? A po tom, co nastal zvrat v příběhu, působila neuvěřitelně naivně a hloupě. Tohle všechno ale způsobila autorka ve chvíli, kdy se rozhodla vytvořit nová pravidla a ty stará porušit.
Navíc Twyllu musel pořád někdo zachraňovat. A jen tak pro pořádek, já nesnáším takové postavy. Pokud se jen jednou jedinkrát nedokáže zachránit sama, pak si nezaslouží, aby to někdo dělal za ni.
A nejlepší, že pořád fňukala, že nemá žádné možnosti, že nemůže změnit, co se děje, ale hádejte co, ona se o to ani nepokusila. A pak ještě řekne, že vždycky tam ty možnosti byly, jen se jí nelíbily. Ona dokázala celou dobu jen skákat, jak ostatní pískali. Ať je příště ticho.
Co se ale v této knize opravdu povedlo, je práce Pojídačky hříchů. Což je úplně něco nového a příjemné překvapení. Jestli tohle pochází jen a pouze od autorky, tak si ode mě zaslouží obdiv.

Kromě hlavní hrdinky se mi Smrtící dotyk opravdu zamlouval. Zvratů se našlo dostatek, snadno jsem se dokázala začíst. Přesto si myslím, že se Melindě nepovedlo vykreslit tento svět tak temný, jak zamýšlela. Pár smrtí, useknutí prstů jako trest, hon psů na člověka, ale všechno jen v pár slovech. Skoro jako by se to Twylly ani v nejmenším netýkalo. Celé by to možná fungovalo skvěle, kdyby autorka neporušila znovu vystavené hranice a po tom, co bohy, pověsti a magii nadobro vyhnala z příběhu, by to zase nepřitáhla zpátky, aby snad dosáhla svého úžasného zvratu. Který nakonec tak úžasný nebyl.

Hodnocení: 3/5

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

Žádné komentáře:

Okomentovat