pátek 13. března 2015

Ztracený svět v Podzemí: Roderick Gordon & Brian Williams

Anotace:
Čtrnáctiletý Will žije se svou rodinou v Londýně a spolu s otcem sdílí vášeň pro archeologické výkopy a pátrání po zmizelém světě pod zemí. Když Willův otec při objevování podzemních chodeb náhle zmizí, rozhodne se ho Will se svým kamarádem Chesterem najít. Ve sklepě jejich rodinného domu objeví tajnou chodbu a brzy se ocitnou hluboko pod zemí, kde se skrývá temné a děsivé tajemství. Tam, kde by to nikdo nečekal, existuje utajený svět, kde žijí lidé pod krutou nadvládou. Will s Chesterem jsou zatčeni a uvězněni a čeká je vyhoštění do Hlubin, odkud se ještě nikdo nikdy nevrátil. Podaří se jim uniknout zpět na Povrch? Jaká další tajemství se skrývají v Podzemí?
Upřímně jsem čekala trochu jiný příběh, ale nemůžu říct že lepší. Asi jsem předpokládala, že to bude takový Percy Jackson bez těch věcí okolo bohů. Will měl však svůj vlastní charakter, který neměl s tím Percyho nic společného. A ani v jiných částech knihy nebylo příliš podobnosti, což je nejspíš jenom dobře. I když první část, která se táhne okolo sta stránek, je dost zdlouhavá. Je to takový úvod, jak se věci mají, a abychom lépe poznali tamější svět. Ale celá se odehrává na Povrchu a téměř nic zajímavého se nestane. Ne, že by tato část přímo nudila, ale zkrátit ji na polovinu, třetinu, nebo dokonce čtvrtinu by taky ničemu neuškodilo.
V první řadě nechápu, proč se tato kniha řadí mezi dětské. Musím uznat, že některé kapitoly by do této kategorie mohly zapadat, ale co těch zbývajících 80%? Já už jsem sice četla ledacos, takže jsem to snadno všechno skousla, ale dokázala bych vyjmenovat rovnou několik lidí v mém věku, kteří by s násilím tady měli problém. Zde to nebylo jen vzdáleně zmíněno jednou větou, která se snadno přehlédne nebo přečte a hned zapomene. Ne. Tady se vám dostane podrobný popis mučení (uznávám, že mohlo být i hůř) a některých nepříjemných záběrů při střetu nepřátel. Jenom mi moc nejde do hlavy proč lidé z Podzemí tolik nesnášeli Površky, když se jim podobali víc, než lidé z Povrchu sami.
Příběh mi připadal velmi promyšlený, neobjevila jsem žádná slepá místa, ve kterých si autoři nevěděli rady, takže je prostě nechaly být. Pouze bych upozornila, že Podzemní lidé měli bílé vlasy. Neměli by mít naopak tmavé? Protože nikdy neviděli sluneční světlo a dlouhodobý pobyt na slunci by jim vlasy zesvětlil. Samozřejmě to mohlo být způsobeno nějakou tou chemickou látkou z Podzemí nebo co to vlastně bylo ve Věčném městě. Ať to bylo čímkoliv, rozhodně by mě zajímalo, jak je to možné.
Občas jsem se ale zamyslela, jak se dostali z dané situace. Často to vypadalo dost beznadějně, ale stejně se jim nějak podařilo vyklouznout. Což dělalo z nepřátel tak trochu idioty. Styxové byli velmi dobře popsaní a pokud jim za celou jejich vládu uprchla jen jedna žena, připadalo mi dost nereálné, že se to čtrnáctiletému klukovi povede rovnou dvakrát. A tady se právě hodilo zařazení do kategorie dětská literatura. Protože tohle byl dobrodružný příběh a aby se líbil, tak hrdina musí přelstít (nebo předběhnout) všechny nepřátelé. Jeho nevýhodné postavení může být jakékoliv, vždycky alespoň z části zvítězí.
Kromě hlavního hrdiny Willa hraje velkou roli i jeho kamarád Chester. Musím však říct, že ten mi nijak k srdci nepřirostl. Jak by taky mohl? Vždyť byl neustále vystrašený a fňukal jak malá holka. Opravdu mě bavily kapitoly, kde se neobjevoval.
A pak je tady Rebecca, Willova sestra. Tu jsem si možná oblíbila víc než všechny ostatní, dokonce i ve druhé polovině knihy. Někde na začátku je zmíněno, že je o dva roky mladší než její bratr. Často jsem se ale chtěla vrátit, abych se na to ještě jednou podívala, protože se mi zdálo, že je naopak o dva roky straší. Rozhodně tak po celou dobu působila. Mohlo to být jejím rodokmenem, ale taky jí samotnou. Z mého pohledu byla rozhodně nejvyspělejší z rodiny.
Další díl si rozhodně přečtu a doufám, že co nejdříve.

Hodnocení: 4/5
 Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

Žádné komentáře:

Okomentovat