středa 13. srpna 2014

Dračí oči - Čarodějka: Kristina Hlaváčková


Učit se tančit, vyšívat a jak být hezká? To není nic pro princeznu Elenu. Chce bojovat po boku bratrů a prožívat velká dobrodružství. Ani se nenaděje a její sen se začne stávat skutečností. Osudové setkání s rudým drakem Ašrakem změní malé princezně život. Musí opustit svůj domov a odjet k elfům do kouzelného lesa, kde se má naučit ovládat a hlavně skrývat magii, která jí koluje v žilách. Nejde však o žádnou prestižní školu pro mladé dámy... Dokáže Elena čelit všem změnám a nástrahám osudu, které na ni čekají? S pomocí mladého draka Charlika a svérázného přítele Michaela na to nebude sama. Bude to však stačit? Nepůjde totiž jen o ni, ale o budoucnost celého světa!

Nad touto knihou jsem chvíli váhala. Přece jenom česká autorka a její první kniha. Po tom, co jsem se opravdu těšila na knihu Spojení krve, si raději české autory dvakrát rozmyslím. Ale nakonec vyhrála zvědavost, vážně jsem se těšila na osmiletou hrdinku a na to, jak autorka vykreslila její svět. Předem jsem si všimla některých komentářů na její vyspělé uvažování a někomu to připadalo, že je to i na vyvolenou moc, ale mně to tak nepřipadalo. Netvrdím, že by někdo takhle mladý nemohl uvažovat téměř dospěle, přece jenom ji matka učila už od malička a ona tak měla možnost kdeco pochopit, ale nějak si nezískala mou důvěru v tom, že umlčela i dospělé. Když zachránila draka, nějak jsem si nedokázala představit, že by jí v tomto dospělí muži ustoupili. Nebo že král ztratí řeč v rozhovoru se svou malou dcerou, jeho by nemělo nic překvapit, měl by být připravený na všechno, ale Elena dokázala vše, co si zamanula a to už bylo podle mě moc i na někoho jako ona. Opravdu dětinsky se zachovala jen ve chvíli, kdy se rozhodla přestat s učením, takto by se opravdu zachovalo jen malé dítě.
Ani tak docela mi nevadily dlouhé kapitoly (ne, že by uškodilo, je trochu zkrátit), ale trochu jsem postrádala nějakou hlubší zápletku. Elena se měla učit, aby ji její síla nepohltila, protože se u ní projevila v překvapivě útlém věku. Proto opustila svůj domov a vydala se za učiteli. Ale jinou zápletku jsem tam tedy nenašla. V druhé polovině knížky se objevily mezikapitoly, ve kterých se odehrával jiný příběh… Na jiném místě? V jiné době? Odpověď se ke mně nedostala, ale možná jsem jí jen přehlédla. Rozhodně neříkám, že nebyly zajímavé, chvílemi mě bavily dokonce více než hlavní děj, ale to nemění nic na tom, že jsem nepochopila jejich smysl v knize. Ale předpokládám, že všechno bude vysvětleno v druhém díle. Ke kterému se snad jednou taky dostanu.
Michael, Elenin strážce, je jednou z hlavních postav v příběhu. Velmi jsem si oblíbila jeho poznámky, nápady, argumenty i chování. Tak nějak mi přišel více sympatičtější než sama princezna. Už z jeho postoje bylo jasné, že by Elenu chránil, i kdyby nesložil slib věrnosti. Ale princezna v mnoha směrech také nezklamala, nikdy neměla daleko k tomu, aby někoho vytočila a na něco zakázaného, jí nikdo nemusel dlouho přemlouvat. Většinou co na srdci, to na jazyku, ale jen pokud to bylo dostatečně drzé.
Avšak nelze opomenout, že určitě nejsem jediná, kdo narazil v knize na jisté podobnosti z jiných příběhů. Například z knížky Eragon, filmu Rebelka a místy mi to připomínalo i Sedmý smysl (i když jsem četla pouze první díl). To mě malinko zklamalo, protože na stejné charakteristické v různých knihách obvykle nenarážím. Ale samozřejmě se zde objevily prvky vlastní pouze tomuto příběhu, třeba bojovníci Othar, kteří mě velmi zaujali a rozhodně se o nich chci v pokračování dozvědět více.
Když jsem se dostala za polovinu knihy, všimla jsem si, že se psaní lehce změnilo. Jako by autorka napsala půlku a na nějakou dobu ji odložila, než se k dílu znovu vrátila. Objevily se jiné výrazy, tak nějak složitější věty a promyšlenější vývoj událostí, ale možná se mi to jen zdálo.
I když se této knize dá pár věcí vytknout, nemění to nic na tom, že dokáže vtáhnout do děje a lehce se čte. Takové odpočinkové čtení na jedno až dvě odpoledne.

Hodnocení: 3/5





Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

Žádné komentáře:

Okomentovat